Bli stödvolontär
Om uppdraget
Ditt uppdrag är att på ett medmänskligt plan finnas till för stödsökande som har kontakt med någon av våra stödverksamheter via mail och/eller chatt. Det kan handla om självskadebeteende eller ätstörningar, men också om andra delar av livet – som relationer, skolan eller kontakten med vården.
Alla uppdrag inom stödverksamheten kan genomföras på distans, från vilken plats du vill så länge du har tillgång till internet.
Information om stödverksamheten
Jourmailen erbjuder stöd till drabbade, närstående och yrkesverksamma via mail. Alla inkomna mail ska besvaras inom tre dygn, och samtliga konversationer bemannas av 2-3 volontärer som turas om att svara. Uppdragspecifik utbildning sker på egen hand via skriftliga digitala utbildningsdokument.
Mentorskapet ger drabbade och närstående möjlighet till en personlig och långsiktig kontakt med någon som själv har erfarenhet, antingen som tidigare drabbad eller närstående. Stödet sker via chatt och/eller mail, är tidsbegränsat och kan pågå i upp till 10 månader. Uppdragsspecifik utbildning äger rum söndag 22 mars 2026 via Teams.
Självskadechatten är en stödchatt för drabbade och närstående. Självskadechatten ger möjlighet till ett anonymt stöd under kvällstid. Som chattvolontär arbetar du tillsammans i ett team med andra volontärer och du förväntas ta minst ett pass á 2 h varannan vecka. Uppdragsspecifik utbildning äger rum söndag 15 mars 2026 via Teams.
Stöd i uppdraget
Handledning erbjuds både i grupp och på individnivå. Vi erbjuder regelbundet vidareutbildningar.
Krav och kvalifikationer
Det viktigaste är att du har hjärtat på rätt ställe och vill hjälpa människor. Erfarenhet av självskadebeteende och/eller ätstörningar är en stor merit, och är ett villkor för att engagera sig i mentorskapet. Erfarenheten kan antingen vara utifrån tidigare egen problematik, som närstående eller genom yrke/utbildning.
Om du har egen erfarenhet är det viktigt att du idag är fullt återhämtad och har fått distans till det du varit med om. Om du har erfarenhet som närstående är det viktigt att den du står bredvid är återhämtad, eller har en stabilitet i sitt mående.
Det är viktigt för oss att våra volontärer speglar samhället, och därför ser vi det som en fördel att personer vi rekryterar har olika etnisk och social bakgrund, kön, könsidentitet och/eller uttryck, tro, ålder, funktion och sexuell läggning.
Du behöver även ha datorvana samt goda kunskaper i språk och kommunikation. För att söka uppdraget behöver du vara minst 18 år gammal.
Utbildning
Alla stödvolontärer får en grundutbildning som bland annat berör psykisk ohälsa, bemötande, föreningens förhållningssätt och värderingar. Efter det följer en uppdragsspecifik utbildning, anpassad efter vilken del av verksamheten du engagerar dig i.
Grundutbildningen sker digitalt via föreningens utbildningsplattform. Den uppdragsspecifika utbildningen kan se olika ut, antingen sker den digitalt via Teams eller skriftligen genom digitalt material.
Rekryteringsprocess
Efter att du skickat in din ansökan kommer du inom en vecka få bekräftelse via mail på att vi mottagit den. I rekryteringen av stödvolontärer lägger vi störst vikt vid personlig lämplighet och urval sker därför genom en kortare digital intervju om cirka 30 minuter via Teams. Dessa kommer att genomföras löpande under ansökningsperioden. Intervjun handlar om att lära känna dig bättre och är en möjlighet för dig att få veta mer om uppdraget.
Du får besked om du gått vidare till intervju efter att vi gått igenom din ansökan. När alla intervjuer är klara får du besked om du fått uppdraget eller inte. De som fått uppdraget kommer sedan att påbörja grundutbildningen. Titta gärna i din skräppost om du saknar återkoppling från oss.
Ansökan är öppen till den 20 februari 2026.
Ansökningsformulär
När du ansöker om att bli volontär hos SHEDO behandlar vi de personuppgifter du lämnar (t.ex. namn, kontaktuppgifter, bostadsort och erfarenheter av psykisk ohälsa) i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Syftet är att kunna hantera din ansökan och bedöma lämplighet för uppdraget. Vi hanterar uppgifterna med hög sekretess och sparar dem bara så länge de behövs för rekryteringsprocessen. Du har rätt att få information om behandlingen, rätta felaktiga uppgifter eller begära radering. Kontakta info@shedo.se vid frågor eller begäran.